O ESCUDO DE A DIPUTAZIÓN DE O REINO D'ARAGÓN EN O SIEGLO XVII. A DESFENSA DE A SUYA SOBERANIA

Por Rafel Fleta Girón




A Diputazión de o Cheneral de o Reino d'Aragón y as suyas armas dica o sieglo XVI

Toz conoxemos lo Escudo d'Aragón que se veye en o nuestro Estatuto d'Autonomía, con os suyos cuatro cuartels y a suya coroneta ubierta. Yera o Escudo adempribiau por a Diputazión de o Reino d'Aragón ta 1499, pero no eba estau siempre asinas.

As Diputazions de o Cheneral estioron os organos político-alministrativos de que s'adotaron os Estaus de a Corona d'Aragón por alcuerdo de Cortes Chenerals d'Aragón, Cataluña y Valenzia, respondendo a una demanda de o Rei Pietro IV "lo de o puñalet" pa recaudar os impuestos, as Cheneralidaz, clamadas asinas porque toz eban de pagar-las, que amenistaba pa enfrontinar a invasión de Castiella a metat de o sieglo XIV. Os diputaus yeran representans de os cuatre brazos de as Cortes (Iglesia, Barons, caballers y infanzons, y Universidaz, Ziudaz, Villas y Comunidaz) que se trigaban por insaculación, u siga, sorteyo, entre os miembros de as Cortes.

A Diputazión de o Reino d'Aragón se tornó un autentico guvierno, que alministraba os diners de as Cheneralidaz, sacaus os diners que amenistaba o Rei p'as suyas guerras, ocupando se de a desfensa de o Reino con a Guarda d'Aragón que cusiraba mugas y camins asinas como de mantener puens, camins y ospitals. En o Sieglo XV, con Alfonso V vivindo cuasi de contino en Naples, a Diputazión prenió gran poder y plegó en o suyo más amplo desarrollo.

En ixos años se construyó lo suyo Palazio, a o costau de l'arzobispau, en a Plaza de a Seu, chusto ande agora se veye "Acción Católica", ixe guallardo palazio estió entregau por l'Audienzia Reyal a l'obispo a prenzipios de o sieglo XIX, feba ya más de zien años que o Borbón eba trencau os fueros nuestros, con a desincusa de que eba estau asabelo estricallau en o Sitios y que cuasi estaba pa espaldar-se. L'obispo lo remató de tirar y construyó lo edifizio autual, pero ixa ye atra istoria que bel diya rezentaremos.

Lo causo ye que conoxemos as armas viellas de a diputazión porque ue se conservan as Piedras Armeras, que luziban en o cabezero de o devandito palazio, cusiradas en o Museu de Zaragoza. Una replica suya se troba en a dentrada prenzipal de a siede autual de a Diputazión d'Aragón. En o tiempo en que se fazió lo Palazio de a Diputazión, las suyas armas no yeran que tres de os cuatro cuartels posteriors: a Cruz d'Iñigo Arista, a Cruz d'Alcoraz, con as suyas cuatre cabezas de moros, y profes, os cuatro palos royos.




Fernando II

Pero ya emos dito que ta 1499 i abió un cambeo en o Escudo: a Diputazión dezidió i adibir un atra arma: l'Arbol de o Sobrarbe, y asinas se fazió lo escudo que agora toz conoxemos como "lo istorico". Pero, a qué fin ixe cambeo?

L'Arbol de o Sobrarbe representa os Fueros que, seguntes a viella falordia que dixó escrita Jerónimo de Blancas, nazioron en o Sobrarbe y son l'orichen de a parola que feban os Reis d'Aragón cuan yeran coronaus, u millor, a parola que le feba l'Arzobispo de Zaragoza en a Seu en ripresentazión de as Cortes: "nos que somos tanto como vos y chuntos más que vos, vos femos Rei, con tal guardez os nuestros Fueros y Libertaz, y si no, no." Pos yera plazentero en Aragón que si bien en Castiella, "a parola de o Rei ye Lei, en Aragón ha abiu Leis antes que Reis", y por ixo, pensando que conforme  a o Dreito Romano, as Leis las feban os Reis, os aragoneses tenébanos Fueros, que se feban conforme o costumbre y se escribibian en as Cortes.

Fernando II prezipiaba a mirar de ficar o sistema castellano en Aragón, as Cortes eban refusau la suya prebatina por imposar a "Santa Hermandad", como una mena de cuerpo de polizía que luitaría contra os bandius, y o Reino se barruntó que en reyalidat quereba susituir a la Guarda d'Aragón, pero as Cortes no eban puesto impedir que a Santa Inquisizión se ficase en o Reino, y mal que pesó más tardi, ta 1591, pero ixo también ye atra historia.

Lo feito ye que a Diputazión de o Reino metió en o primer cuartel de lo escudo, u siga, lo prenzipal de os cuatro, lo símbolo de que o Rei d'Aragón yera o Prenzipal dentre toz, pero ye yera menos que toz, u siga, menos que as Cortes.



O sieglo XVII

Como sabemos toz, ta 1591, o Rey Felipe (o primero de o suyo nombre que reinaba en Aragón) mandó decapitar a o Chustizia d'Aragón, y en as Cortes de l'año siguien, aforzadas por o suyo exerzito, se dezidió alcorzar o poder de a Diputazión: continaría pagando a Guarda d'Aragón, pero agora pendería d'un Guvernador nombrau por o Rei, o Chustizia sería nombrau por o Rei, qui tamién lo podría zesar, y o Rei podría nombrar un Virrei estranchero (u siga, castellano) si asinas lo dezidiba (y asinas lo decidió cuasi siempre). Pero os Fueros y as insituzions continaron con a suya faina, Diputazión, Cortes, Chustizia, Fueros y Observanzias continaron fendo d'Aragón un rechimen parlamentario, tanimientres alredor, en Castiella, Cataluña u Franzia, l'absolutismo adevantaba a firmes trangos.

En iste tiempo, dimpués que le tallasen a cabeza a Lanuza, ye cuan trobamos iste escudo, de a Diputazión de o Reino d'Aragón, prou esconoxito por os aragoneses.

De primeras, o que trestuca ye la orden de os cuartels:

O primero: l'Arbol de o Sobrarbe ye en o zentro de l'escudo, lo que se dize "Escusón" y que  ye lo puesto de más onor en a Eraldica. Si miramos o Escudo Constituzional de o Reino d'España, en o Escusón veyemos as Armas de os Borbons. Parar cuenta de que en l'Aragón de o sieglo XVII o feito fundacional yeran os Fueros, en a España de o sieglo XXI, os Borbons.

Dimpués se veyen os cuatro palos royos, que en o de 1499 yera lo zaguero, parixe que ta o sieglo XV os cuatre palos royos encara sinificaban a Casa d'Aragón, pero puestar que baixo los Austrias, cuan a Casa Reyal d'Aragón ya no yera que un ricuerdo, os cuatre palos tenesen ya un sinificau territorial: Aragón como Reino de a viella Corona.

A Cruz d'Iñigo Arista, remerando lo viello linache de os Reis d'Aragón, y a Cruz d'Alcoraz, que cutio s'eba presentau como lo Esprito de Cruzada pero agora no se i veyen as cuatro cabezas de moros, sino, bien visteras, dos negras y dos blancas, amostrando que os Cronistas de o Reino feban o suyo treballo, como rezentaremos más abaxo.

Y a la fin, pa dixar bien platero que o Reino d'Aragón yera la Cabeza de a viella Corona, lo escudo de Sicilia, con os cuatre palos y as Alicas de os Hohenstaufen. Que igual que os Aragón estioron ereus de a Casa Arista por Aragón, lo son de ista casa alemana ta reinar en Sizilia.

Atra custión que truca ye a Corona Zarrada, l'autual ye ubierta y bi ha chen que remera que a viella corona de o Reino d'Aragón yera ubierta, pero ixo yera en tiempos en que a Eraldica no yera encara guaire desarrollada: en o sieglo XVII yera plazentero que a Corona zarrada u Reyal ripresentaba un dominio sobirano, tanimientres que una ubierta u Ducal yera proprio de territorios dependiens d'un Estau más gran.


Dos moros y dos cristianos.

Mira tu que son chicotas as cabezas de a Cruz d'Alcoraz y mira que han de dar-se mal pa debuxar-ne dos de negros y dos de blancos. A qué fin? No yeran cuatre cabezas de moros cortadas?

Pues no pas.

En primeras, cal parar cuenta de que a documentazión más viella, en o sieglo XIII, zien años dimpués de a Batalla d'Alcoraz, charra de "cuatre cabezas coronadas", prau, ni de moros ni cortadas, anque ye cierto que cuan Pedro III "Lo Gran" fa servir iste siñal como propio ye en a "presunta" Cruzada contra Túnez, presunta porque en cuenta ir ta Tunez marchó ta Sizilia y se la furtó a os franceses, pero ixa también ye atra historia, u siga que bien pronto sirvió ista Cruz d'Alcoraz, como ya emos dito, pa simbolizar o Esprito de Cruzada de o Rey de Aragón, y tamién de os aragoneses.

Pero en primeras no yera asinas, y os Cronistas de o Reino d'Aragón lo sabeban. Por saber sabeban os nombres de os cuatro proprietarios de as cabezas coronadas, y claro, sabeban que dos yeran moros, pero atros dos yera cristianos.

Siempre mos han contau que a Batalla d'Alcoraz estió entre moros y cristianos, y que a Cruz ye en honor de San Chorche, que aduyó a los cristianos y as cabezas son de os cuatre reis moros que les ne cortaron (y dale, que no!) en a batalla.

Primero aclarir que en a Edat Media ixo de cortar-le a cabeza a un mainate enemigo yera mal negozio, no ye que no pasase nunca, bien o sabemos por Pedro II, pero en iste caso estió porque o nuestro Rei, en a Batalla de Mureth se cambeó por un caballero pa que no lo reconoxesen en a baralla y mirasen os franceses de fer-lo preso. En cuenta d'ixo, lo mataron pensando que no más yera un caballero cualsiquiera. Porque o millor negozio en a guerra medieval yera fer preso a lo mainate, pa dimpués demandar diners por a suya libertá. Denguna Coronica diz que denguno de os cuatro mainates moros d'Alcoraz risultase muerto.

Lo que si dizen as coronicas son os suyos nombres.

Sabemos que ya Sancho Ramírez, Rei d'Aragoneses y Pamploneses eba construyiu os castiellos de Lobarre y Montaragón pa que toz os lugars de moros de o Flumen y a Galliguera les dasen os suyos treudos y frutos a ellos en cuenta de a o mainate moro de Uesca, Abd-er-Rahman, que allora pendería cada vegada más de Zaragoza.

Pero Sancho Ramírez murió en as luitas y esferras, que'n eba a ormino baxo os Muros de Uesca, y o Rei moro de Zaragoza Al Mustaín, se pensó que sería fázil devantar o Sitio pues os aragoneses yeran sin o suyo Rei. Al-Mustaín, no yera dengún fato, pues eba conseguiu ser independién de os Almorávides que dominaban a resta d'Al-Andalus, pero a coste de ser vasallo de Alfonso VI Rei de Llión, antimás d'Emperador d'España (Imperator Totius Hispaniae).

Pedro, Rei d'Aragoneses y Pamploneses, Conde de Pallars y Siñor de os Condes de Bearn, Bigorra y Foix, antimás de parient de o Conde d'Urgell y o Duque d'Aquitania, teneba un exerzito bien parau con chen avezada en a guerra, que mesmo eba estau en Cherusalem y con muitos caballers. Y no yera vasallo de o Emperador d'España, pues lo yera de o Papa de Roma, dende o tiempo de Sancho Ramírez.

Asabelos de caballers estaban con o Rei Pedro d'Aragón. A caballería pesada yera un arma nueva, surtida de o feudalismo, muito desarrollau a o norte de os Pirineus, pues cada caballero eba de tener muitos vasallos libres que le pagasen buenos diners pa poder tener varios caballos grans y poder vestir-se tot de fierro. En Al Andalus no bi eba, yera una soziedat urbana, en a que os labradors yeran esclavos y ande no daba pa tanto, pero Al Mustaín yera vasallo de Alfonso VI de Llión, asinas que le demadó aduya, y iste le nimbió dos siñors riojanos con os suyos caballers, que mirarían d'equilibrar as fuerzas. O Conde García Ordóñez de Nájera y o Señor Gonzalo Núñez de Lara.


Qué le deziba la Diputazión a o Rei con iste escudo, pues.

Os aragoneses yeran en ixe tiempo chen argüellosa, que sabeba d'ande veniba y qui yera, encara que Aragón estase en crisis y ya no tenese a fueza d'antismás, se permitiban remerar con os suyos simbolos que representaban a un Reino, un Estau sobirano, que meteba as suyas leis per denzima de o suyo rei, que eba estau cabeza d'una Corona asabelo gran, mesmo que no olvidaba que, en años, tenioron que luitar contra os castellanos pa construir o país.

Y por si a belún le parixeba razista lo de as cuatre cabezas de moros, no cal olvidar que tienen nombre: Al Mustaín, Abd-her-Rahman, García Ordóñez y Gonzalo Nuñez, y que no sería denguna barbaridat tornar a meter dos moros y dos cristianos en a Cruz d'Alcoraz de o nuestro Escudo.



Comentarios